1. Mosty
Velké Meziříčí a mosty – to je spojení, které už po staletí patří k sobě. Poloha města mezi řekami, v údolí mezi kopci, z jejichž strání stékají četné potůčky, a navíc řada mlýnských náhonů vedoucích vodu k početným mlýnům, to vše už v dávné minulosti předurčilo vznik a existenci několika desítek mostů a lávek. Některé z nich spolu s náhony zanikly, s vybudováním železnice zas vznikly další zajímavě řešené mosty. Zajímavosti o dalších mostech, které potkáte na trase naučné stezky, se dozvíte pomocí QR kódů na tabulkách.
Další informace o místních mostech získáte z knihy Velkomeziříčské mosty.
Kamenné opěry u informační tabule dávají tušit, že zde kdysi stával most. Původně vedla ulice Vrchovecká z náměstí pod hradní skálou (nyní ulice Podhradí). Zde stávala brána a za ní most přes řeku. První nechali postavit už Meziříčtí z Lomnice v 15. st. Dlouhá léta byl dřevěný, krytý šindelovou střechou.
V roce 1899 byl nahrazen železným obloukovým mostem, který více vyhoval potřebám frekventované silnice z Třebíče do Křižanova. Tento sloužil do roku 1934, kdy byl po rozšíření a napřímení Vrchovecké ulice vybudován betonový most, který slouží dodnes. Starý most zůstal na svém místě až do roku 1957, kdy byl demontován.
V roce 1996 byl betonový most doplněný ještě železnou lávkou pro pěší, která zároveň slouží pro kabelové vedení.
obr. 1 Výřez v veduty z konce 18. stol. zobrazuje původní dřevěný most krytý šindelovou střechou.
obr.2 Železný obloukový most zůstal na svém místě až do roku 1957, kdy byl demontován. (M. Vilímek dobová pohlednice)