14. Železniční mosty
Cestou se vám naskytne výhled na dva klenuté železniční mosty v Potokách za Fajtovým kopcem. Vybudovány byly v rámci projektu železničního napojení Velkého Meziříčí na trať Havlíčkův Brod – Brno odbočnou tratí z Křižanova. Výstavba trati začala v roce 1939. Členitost terénu si vyžádala přemístění značného množství materiálu a vedle hlubokých výkopů a vysokých náspů bylo nutno vybudovat také řadu malých i velkých mostů. Protože stavbu trati přerušily válečné události, byla zprovozněna až v roce 1953.
Výstavba mostů byla náročná. Odstřelený kámen ze základů kameníci opracovávali na stavbu pilířů. Nezbytnou součástí byla výstavba rozsáhlého lešení a bednění pro klenutí. Přímo u stavby byla postavena i štěrkovna, drtič pro různé drtě a štěrky k míchání betonu. Cement, železo a stavební dřevo na stavbu vozili sedláci z blízkých vesnic koňskými potahy ze starého nádraží.
TIP: Klub železničních modelářů Velké Meziříčí představuje na svých stránkách podrobně historii železniční tratě č. 257. Každoročně pořádá i výstavu pro veřejnost. Více na www.kzmtt.cz.