15. Dálnice
Nejstarší (a historicky první), nejdelší a také nejvytíženější, tah výhledově spojující tři největší města země – Prahu, Brno a Ostravu – všechna tato nej- můžeme použít, mluvíme-li o dálnici D1. Projekt dálnice byl schválen v roce 1938. Tehdy se počítalo s dálničním propojením Prahy a Podkarpatské Rusi. Se stavbou se započalo v roce 1939, ale práce byly přerušeny 2. světovou válkou. Po válce byla sice stavba v omezeném rozsahu obnovena, v roce 1950 však došlo k jejímu definitivnímu zastavení a výstavba dálnice D1, jak ji známe dnes, začala znovu v roce1967. Úsek z Měřína do Velkého Meziříčí se budoval čtyři roky od roku 1972, o dva roky později v roce 1978 byl dokončen dálniční most Vysočina. V roce 2017 prošel úsek modernizací a byl rozšířen o 0,75 cm na každé straně.
Zajímavostí je, že téměř tříkilometrový úsek dálnice u nedaleké Stránecké Zhoře slouží jako záložní vojenské letiště. Je zde zpevněný střední dělicí pás a betonová svodidla. Na podzim v roce 1980 a 1985 zde probíhalo armádní cvičení, dálnice byla vždy na tři týdny uzavřena a přistávalo a vzlétalo zde na třicet letounů.